miercuri, 29 februarie 2012

Condimentul merken (merquen)


Merkenul (sau merquen) este un condiment specific chilian,inima bucatariei chiliene,cum spune prietenul meu Catalin,atat de poetic.
El ,(condimentul), este originar din regiunea chiliana Araucaria,unde traiesc indienii mapuches si este un fel de marca inregistrata a lor.Sunt incurajati sa cultive soiul de ardei iute(numit corn de capra)  ce intra in compozitia condimentului si sa-l prepare.Este un condiment simplu ,are doar doua ingrediente(ardei iute afumat si uscat si seminte de coriandru prajite),dar are o aroma speciala.In varianta industriala mai poate sa contina sare si chimion.Dar varianta originala si artizanala,contine doar cele doua ingrediente.
Se poate folosi la peste,creveti,pui,vaca,vegetale,branza,paste,supe si sosuri.Amestecat cu ulei de masline este foarte bun pentru dipping.
De fapt este un condiment simplu de facut ,proportiile fiind urmatoarele:
2/3 ardei iute rosu afumat si uscat 
1/3 seminte de coriandru prajite
Cum la noi ardei iuti afumati nu se gasesc inca,se pot folosi ardei iuti neafumati si uscati,asta ca sa folosim ceva asemanator,dar cu alta aroma totusi.
-ardeii iuti se curata de majoritatea semintelor,pentru ca,la final, condimentul nu este foarte  iute
- ardeii, impreuna cu semintele de coriandru se prajesc intr-o tigaie antiaderenta, fara ulei, la foc mic spre mediu,amestecand mereu.
-apoi ii lasam la racit, dupa care ii pisam intr-un mojar sau cu ajutorul unul blender(prin pulsare)dar nu foarte fin, amestecul rezultat trebuie sa ramana grosier.
Il pastram intr-un borcan bine inchis.
Iata la ce l-am folosit eu pana acum : Pui a la merken ,Supa cazuela de vaca ,Pui cu legume la cuptor, Pui la cuptor captusit cu unt aromat 

15 comentarii:

  1. Interesant condiment! Cu siguranta il voi incerca pe puiul tau a la merken! pup cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  2. pasy, draga mea, merge sa pun pimenton de la vera? e boia iute/dulce afumanta(mi-am luat din amandoua)-singurul dezavantaj ca nu va fi un amestec grosier, caci doar coriandrul e boabe:(

    RăspundețiȘtergere
  3. Andreea,eu zic ca nu-i nici o problema.Amestecul este putin iute,nu sa-ti ia gura foc.In final mancarea va fi subtil iute,o poate manca si un copil.

    RăspundețiȘtergere
  4. Minunat condiment si usor de preparat!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mie poftã de el deja...am sa-l caut si eu!

    RăspundețiȘtergere
  6. paradisiaco,eu zic sa-l incerci ca n-o sa-ti para rau.la prima vedere nu e cine stie ce,dar in mancare e foarte bun

    RăspundețiȘtergere
  7. haplea,nu pot decat sa te incurajez.citeste ce i-am spus si paradisiacei .cel mai bun e cand masezi carnea cu el,si-o lasi peste noapte la rece

    RăspundețiȘtergere
  8. Ramona,daca il gasesti de cumparat e perfect,dar nici de preparat in casa nu e greu

    RăspundețiȘtergere
  9. O primavara frumoasa si plina de iubire!

    RăspundețiȘtergere
  10. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  11. multumesc pentru urari Iulia,si voua tuturor va doresc la fel.sa fiti fericite!

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu care am incercat atatea combinatii inca n-am auzit de amestecul asta si tocmai am 2 ardei iuti uscati pe pervaz. Chiar sunt curioasa cum e combinatia.

    RăspundețiȘtergere
  13. Mitinita,incearca-l linistita,ca n-o sa-ti displaca.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...