luni, 20 februarie 2012

Chili con carne

Gata, am mancat cam mult dulce saptamana asta,asa ca trecem la chestii mai serioase.Afara-i frig,in soba arde focul si fasolea-i gata inmuiata.Eu am reteta de la o prietena americanca,la care am mancat-o prima data si mi-a spus ca este unul din felurile de mancare traditionale,ce se mananca la Superbowl-ul american (finala campionatului de forbal american)..Ei o manaca cu paine de malai si unii stropita cu smantana. M-a intrigat denumirea mancarii asteia,care vine din spaniola,asa ca am cercetat.In general este o tocanita condimentata de ardei chili ,usturoi,ceapa,chimion si carne tocata de vita,la care se adauga diverse , functie de regiunea geografica.Prima atestare scrisa a retetei a fost in 1519 in cartea unui capitan spaniol(Bernal Diaz del Castillo) din armata lui Cortez,care povesteste ca indienii Cholulan aliati cu aztecii,erau asa de increzatori in victoria lor de a doua zi asupra conchistadorilor spanioli,incat au pregatit in avans o tocana  de rosii ,chili si sare pentru masa de sarbatorire a victoriei.Atata doar ca sortii n-au fost de partea lor si au fost invinsi de spanioli,care au adaugat doar carnea in tocana indienilor.De atunci ,reteta s-a raspindit si a evouluat,pana a ajuns si la varianta prezentata de mine.
Prietena mea a gatit-o cu 3 feluri de fasole :alba si rosie si neagra.Eu am avut doar alba si va asigur ca a fost la fel de buna.

INGREDINETE :
-1 kg de fasole (de cate culori vreti)
-4 cepe tocate
-4-5 catei mari de usturoi
-2 ardei rosii mari taiati cubulete
-3-4 ardei iuti (eu am folosit uscati)
-1 plic de condiment pentru fasole de la Fuks (foarte bun ) si se aseamana destul de bine cu condimentul folosit de americani pentru aceasta mancare
-1 lingurita cu varf de chimion macinat (atentie,nu chimenul nostru)
-2 conserve de de rosii decojite
-3 Lg (linguri) pasta de tomate
-1 kg carne tocata de vita
-300 g carnati afumati,ei folosesc de vita,eu am folosit de porc
-sare,piper dupa gust
-2 foi de dafin
-ulei
MOD DE PREPARARE :
-puteti folosi fasole din conserva.Eu am folosit fasole uscata:am pus-o in apa,  la inmuiat, de seara pana dimineata,schimband cateva ape intretimp,apoi am pus-o la fiert la oala cu presiune 20 de minute.

-am calit ceapa ,apoi am adaugat 3 catei de usturoi zdrobit,ardeii, i-am mai gatit 2 minute,apoi am adaugat carnea,dupa ce carnea si-a schimbat culoare si s-a evaporat apa lasata,am adaugat carnatii,am mai prajit toate impreuna 2-3 minute si am stins totul cu rosiile decojite si pasta de tomate.Am adaugat condimentele,am lasat sa clocoteasca usor 2 minute,apoi am adaugat fasolea .Daca e nevoie,amestecul fiind prea gros, mai adaugati din zeama in care a fiert fasolea.Lasati sa se imprieteneasca toate 15-20 de  minute,asezonati cu sare si piper daca mai e nevoie.
Dupa ce am inchis focul eu am adaugat marar tocat.
Am asculat de Costachel si un pahar de merlot alaturi ,face minuni !
Pofta buna !

11 comentarii:

  1. Pansy, iar ma provoci la gatit :) Am mancat chili, dar nu am gatit niciodata si tot ce este posibil sa gatesc in viitorul apropiat. Imi place mult chimionul si imi place sa mananc chili cu branza (cheddar) rasa si ceapa tocata deasupra.

    RăspundețiȘtergere
  2. una din mancarurile mele preferate :D

    RăspundețiȘtergere
  3. De mult imi doresc sa o pregãtesc, aratã delicios!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mihaela nu-i rau de loc ce spui tu aici!Buna idee!

    RăspundețiȘtergere
  5. Incercati-o fetelor,cat despre iuteala,o faceti dupa gustul vostru !cred ca puteti tine seama si de ce a zis Mihaela aici,mie mi-a placut ideea.

    RăspundețiȘtergere
  6. Confirm ca este o bunatate, mai ales ca mie imi place iuteala :D Foarte interesanta si povestea care o insoteste - mereu m-a fascinat istoria specialitatilor si preparatelor, felul in care s-au nascut si au evoluat! Multumim pentru informatii, Pansy!

    RăspundețiȘtergere
  7. De un an tot ma gandesc sa prepar minunea asta si nu apuc. Poftesc la poze tale...

    RăspundețiȘtergere
  8. Si noua ne place iuteala,dar si fasolea asa ca asta a fost o reteta pefecta.te pup Margot!

    RăspundețiȘtergere
  9. Cristina,ce mai tura vura,e un fel de iahnie cu mai multi ardei si carne tocata.De iuteala o potrivesti cum iti place.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...